Contactul vizual este un aspect esențial al comunicării nonverbale și joacǎ un rol important în interacțiunile sociale. Pentru persoanele cu autism, contactul vizual poate fi deosebit de provocator, dar înțelegerea și îmbunătățirea acestuia pot avea beneficii semnificative.
Expresii faciale:
- fețe caraghioase, cu ochelari, alcătuiește o mustațǎ din par, amplifica la maxim emoțiile: ia o gura de aer puternic, fa ochii mari, ridică-ți sprâncenele.
Imitație:
- copiază-i o mișcare, dar exagerează; o putem copia si ii mai adăugăm o acțiune: un strănut, un căscat, etc.
Gesturi:
- "Unde este?" mâinile în aer cu palmele in sus;
- "Nu știu" - ridicat din umeri;
- "O, nu!" - ochii mari şi mâna la gura;
- " Surpriză!!!" - ochii mari şi mâinile în aer;
- "Nu, nu!" - miști indexul sau scuturi amuzant din cap;
- cântece clasice cu mișcări - "Bate vântul frunzele", " Bat din palme clap- clap", etc.
Voce:
- Cântat - modifica-le sǎ sune caraghios- pițigǎiat sau cu voce groasǎ;
- Efecte - prefă-te cǎ strănuți, cǎ nu îți place ceva- "yakiii";
- Prefǎ- te cǎ ești diferite animale;
- Emite sunete în timp ce îi vorbești pe burticǎ;imităm acele acțiuni făcute adecvat de către copil bate toba dărâmă cuburile tropăie ca un elefant
- Modificǎ- ți vocea- grosǎ/ subțire;
Imitǎ acțiuni cu obiecte:
-imităm acele acțiuni făcute adecvat de către copil: bate toba, dărâmă cuburile, tropăie ca un elefant, etc.
- imitǎ acțiunile copilului în timp ce adaugi verbalul, extindem imitația cu obiect adăugând verbal -ul- îi dăm unui animal să mănânce : mmmmm, împingem o mașină: adăugăm bruuum- bruuum, tiiiit- tiiit.
Imită gesturi și mișcări: ne exagerăm gesturile, ne folosim mâinile și picioarele, ne jucăm cu degețelele, le facem să meargă pe corpul lui.
Imităm acțiunile lui, după care adăugăm acțiuni noi câte una treptat care să aibă legătură ( ideal) cu acțiunea făcută de către copil anterior.
Imită vocalizările: imită de fiecare dată sunetele făcute de către copil.
Referințe
Carbone, V. J., O’Brien, L., Sweeney-Kerwin, E. J., & Albert, K. M. (2013). Teaching eye contact to children with autism: A conceptual analysis and single case study. Education and Treatment of Children, 36(2), 139–159
Cook, J. L., Rapp, J. T., Mann, K. R., McHugh, C., Burji, C., & Nuta, R. (2017). A practitioner model for increasing eye contact in children with autism. Behavior Modification, 41(3), 382–404.
Email: centruterapieaba@gmail.com
Psiholog
Adam Raluca Maria
Str. Ghindei Nr. 9
București